اصول بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی یکی از روش های نوین بازاریابی است که با کمک محتوا ترافیک و مشتری جذب میکنیم

اصول بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی یکی از روش های نوین بازاریابی است که با کمک محتوا ترافیک و مشتری جذب میکنیم

اهداف بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا به صورت غیرمستقیم به جذب مخاطب و افزایش فروش منجر می‌شود و از این رو از نظر بسیاری از افراد ممکن این گونه به نظر برسد که اثربخشی این نوع بازاریابی از روش‌های سنتی بازاریابی کمتر است.  بدون داشتن اهدافی مشخص، محتوایی که تولید می‌کنید، ارزش چندانی ندارد و نیازهای مشتریانتان را برآورده نمی‌کند. 

 

 اهداف مستقیم و غیرمستقیم در بازاریابی محتوا عبارتند از:

اهداف مستقیم یا سطح اول

  • آموزش
  • اطلاع‌رسانی
  • سرگرمی
  • الهام‌بخشی

 

اهداف غیرمستقیم یا سطح دوم

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • جذب مخاطبان هدف
  • تبدیل مخاطب هدف به مشتری
  • بهبود حفظ مشتری و ارتقای فروش

 هدف نهایی کسب‌وکارها و برندها از بازاریابی محتوا این است که محتوا آنقدر جذاب و مفید باشد که در نهایت، مخاطب شما را برای خرید محصول و خدمات شما ترغیب و متقاعد کند، اما قبل از آن شما به یکی از این 4 هدف بنیادی زیر برای جلب توجه، افزایش بازدید و حفظ وفاداری خواننده نیاز دارید.

بازاریابی محتوا به مشتریان شما کمک می‌کند

بازاریابی محتوا به مشتریان شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند به دست بیاورند. بازاریابی محتوا کمک می‌کند تا ارتباط شما با مشتری از ابتدا به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد و به تدریج تقویت شود.

در ادامه چند نمونه از نمودهای بازاریابی محتوا را آورده‌ایم:

  • یک بلاگ که مهارت‌هایی را به مخاطبین خود آموزش می‌دهد.
  • یک ویدئو که به تماشاچی نکته‌ای می‌آموزد و یا او را سرگرم می‌کند.
  • یک کتاب الکترونیکی که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبین می‌گذارد.
  • یک فایل صوتی که راه حلی برای یک مشکل رایج ارائه می‌کند.
  • یک فایل اکسل که برای استفاده‌های خاصی طراحی شده است.
  • یک چک لیست که به انتخاب بین دو چیز مشابه کمک می‌کند.

در واقع نکته اصلی اینجاست که بازاریابی محتوا چیزی است که مردم می‌خواهند، هیچ‌کس به دیدن تبلیغات علاقه‌ای ندارد. مردم محصولات و خدمات را می‌خواهند اما تبلیغات را نه. در واقع از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا این است که نوعی از تبلیغات را ایجاد کند که مردم آن را دوست داشته باشند و به خاطر محتوای آن، آن را بخواهند.

اهداف بازاریابی محتوا در راستای بهبود کسب‌وکار

نکته اصلی این است که با تبلیغات خود مخاطبین را آزار ندهید، بلکه با محتوای خود کاری بکنید که خود مردم به دنبال آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات شما باشند.

اما با همه این اوصاف تولید محتوای که مردم دوست دارند فقط یکی از اهداف بازاریابی محتوا است و کسب‌وکارهای مختلف اهداف مشخصی دارند که می‌توانند با استفاده از بازاریابی محتوا به آن‌ها دست یابند.

آموزش

این نوع محتوا اغلب با تیتری که با واژه “چگونه” شروع می‌شود همراه است. تشنگی مردم برای دانستن اینکه چگونه باید یک وبلاگ را راه‌اندازی کنند، برای کسب‌وکار خود بازاریابی کنند و یا یک مشکل را حل کنند باعث می‌شود همیشه به سراغ محتواهایی از این دست بروند و توجهشان به آن‌ها جلب شود. به همین دلیل تولید و به اشتراک‌گذاری چنین محتواهایی همیشه ارزشمند است.

اطلاع‌رسانی

به روز نگه داشتن مردم با ارائه جدیدترین اخبار هدف روزنامه ها، مجلات تجاری و یا تلویزیون است. امروزه منابع و رسانه‌های زیادی از جمله وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یا فیس بوک وجود دارند که از طریق آن می‌توان به آگاهی‌بخشی و به روز نگه داشتن مردم کمک کرد. به یاد داشته باشید این نوع محتواها خیلی زود به اخبار قدیمی تبدیل می‌شوند و عمر مفید کوتاهی دارند.

سرگرمی

در بیشتر مواقع رسیدن به این هدف با استفاده از محتوای ویدئویی به بهترین نحو انجام می‌شود شما فقط کافی است یک آگهی کوکا کولا و یا یک ویدیوی خنده‌دار را ببینید تا قدرت بازاریابی محتوای سرگرم‌کننده را درک کنید. البته برای سرگرمی مردم تنها از ویدئو استفاده نمی‌شود و این سرگرمی می‌تواند یک نوع رسانه‌ای باشد که آموزنده و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. اینفوگرافیک‌ها را نیز می‌توان در این دسته گنجاند. طنز در محتوا یکی از اجزای مهم در این دسته است

الهام‌بخشی

بنابراین آموزش، اطلاع‌رسانی و یا سرگرمی سه هدف اول شما در ترکیب بازاریابی محتوا هستند اما هدفی که بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود و مهم است “الهام‌بخشی” است. شاید الهام‌بخشی به مردم کار سختی باشد اما الهام‌بخشی و انگیزه دادن به آن‌ها کمک می‌کند به افرادی بهتر تبدیل شوند، محدودیت های خود را بشناسند و بیشتر تلاش کنند بنابراین، آنچه را که احساس می‌کنید برای آن‌ها الهام‌بخش خواهد بود، در محتوای خود بگنجانید. برای رسیدن به این هدف می‌توان محتوایی تولید کرد که در آن به زندگی نمونه‌هایی از افراد موفق اشاره شود که بر سختی‌ها غلبه کرده‌اند و یا نمونه‌هایی از افراد خلاق که دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورده‌اند و جهان را تغییر داده‌اند را به مخاطب معرفی کنید.

هدف نهایی کسب‌وکارها و برندها از بازاریابی محتوا این است که محتوا آنقدر جذاب و مفید باشد که در نهایت، مخاطب را برای خرید ترغیب و متقاعد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد